HUISARTSPROTOCOLLEN.NL

praktische protocollen voor de huisartsenpraktijk

homedisclaimercopyrightcontact

beschikbare protocollen: diabetes mellitus cardiovasculair risico wondbehandeling lijkschouw
protocollen in ontwikkeling: atriumfibrilleren
beslisschema's vergeten anticonceptie pil reden van voorschrijven op recept triagestandaard ebola
CVR start en definities organisatie diagnostiek en controles leefstijl bloeddruk cholesterol
leefregels bij bloeddrukbehandeling

Bij bloeddrukbehandeling zijn de volgende leefregels van belang:

• therapietrouw

• De medicijnen dienen volgens voorschrift te worden ingenomen. Bij het vermoeden van bijwerkingen door de medicijnen wordt de POH of arts geraadpleegd.

• roken

• Roken verhoogt de bloeddruk en is ook zonder verhoogde bloeddruk slecht voor hart en vaten, en nog een heleboel andere dingen. Roken versterkt bovendien het ongunstige effect van een hogere bloeddruk op de bloedvaten.

• gewicht

• Overgewicht verhoogt de bloeddruk en is ook zonder verhoogde bloeddruk slecht voor hart en vaten, en nog een heleboel andere dingen.

• voeding

• dropgebruik

• Het glycerinezuur in drop verhoogt de bloeddruk. Glycerinezuur is ook aanwezig in zoete drop, zoethout (thee) en sterrenmixthee. In gewone thee is het in heel kleine hoeveelheden aanwezig.

• zoutgebruik

• Zoutgebruik verhoogt de bloeddruk. De aanbevolen zoutconsumptie is maximaal 5 gram per dag. In de praktijk betekent dit dat je als je zelf normaal je eten klaar maakt en nergens zout bij doet, je dan nog ruim aan deze hoeveelheid komt. Adviseer om zuinig te zijn met zout bij het koken, geen zout aan tafel te gebruiken, weinig kant en klaar maaltijden te gebruiken.

• alcoholconsumptie

• Overmatig alcoholgebruik verhoogt de bloeddruk. Verantwoord alcoholgebruik is voor vrouwen gemiddeld maximaal 2 glazen per dag, en voor mannen gemiddeld maximaal 3 glazen per dag. Voor incidenteel gebruik geldt voor zowel mannen als vrouwen een maximum van 4 glazen per 24 uur.

• koffieconsumptie

• De invloed van koffie op de gemiddelde bloeddruk lijkt beperkt. Cafe´ne kan wel kortdurend de bloeddruk verhogen en ruim of overmatig koffiegebruik kan de bloeddruk voortdurend hoog houden. Laat mensen met een koffieconsumptie van meer dan 4 kopjes per dag op proef het gebruik minderen tot maximaal 4 cafe´nehoudende kopjes koffie per dag. Evalueer na 2 weken of dat invloed heeft op de bloeddruk of algemeen welbevinden.

• lichaamsbeweging

• voldoende lichaamsbeweging verlaagt de bloeddruk en draagt bij aan vermindering van overgewicht

• gebrek aan lichaamsbeweging is een onafhankelijke risicofactor voor hart en vaatziekten

• de benodigde hoeveelheid lichaamsbeweging is afhankelijk van het gestelde doel. Ter vermindering van het risico op hart en vaatziekten wordt minimaal 5x per week minimaal 30 minuten matig intesieve lichaamsbeweging geadviseerd

• stress

• De invloed van stress op de bloeddruk is omstreden. Acute stress verhoogt ws de bloeddruk. De invloed van chronische stress is onduidelijk, in ieder geval niet gunstig. Van belang is of de stress kortdurend (enkele weken) of langdurend is en of de patiŰnt hulp nodig heeft en wil bij de verwerking daarvan.